• Voor iedere thuiskok
  • Verrassend comfort food

Food diary – Apeldoorn

23 augustus, 2016

Afgelopen weekend was ik op mini-vakantie in Hoog Soeren, gemeente Apeldoorn. Even een weekend geen werk, geen sport en eigenlijk gewoon he-le-maal niks op de planning. Heerlijk! Ik verbleef in het Charme Hotel Oranjeoord, tussen de bossen en de uhh.. bossen. Via een twee kilometer lange bosweg kwam je in de bewoonde toeristische wereld van Apeldoorn terecht, waar ik de hele zaterdag heb doorgebracht. Een absolute must voor mij was het bezoek aan de Apeheul. Ik ben gek op apen en kan me uren vermaken met het bestuderen van deze leuke beesten. Dus wandelde ik als een blij kind tussen de overige blije kinderen, totdat ik iedere aap stiekem al een naam had gegeven. Eenmaal bij de uitgang aangekomen kocht ik een eigen aap in de souvenir-shop, die ik meenam op een mooie wandeling in het Park Berg en Bos. Wat was het hier mooi zeg! Hier werd het tijd voor de nodige brandstof, om Apeldoorn verder te kunnen verkennen. Ik lunchte in het restaurant in het Park, met een prachtig uitzicht over een grote vijver. Maar laat ik mijn food diary bij het begin beginnen..

Feestelijke entrée

Cheesecake - Maike's Eetblog food diary

De lange reis richting de vakantiebestemming (lees: 50 minuten met de auto), nodigde uit voor een feestelijke tussendoortje. Het hotel beschikt over een bistro, waar ’s middags en ’s avonds kan worden gegeten en gedronken, en Restaurant Hoogheid, voor een chique diner. Restaurant Hoogheid is overigens ook geopend voor gasten van buitenaf, die niet in het hotel verblijven. We besloten iets te drinken op het terras van de bistro en lieten ons verleiden door de kaart. Even later verscheen een goddelijk stukje cheesecake met een bodem van kandijkoek voor mijn neus. Ik ben echt gek op cheesecake, vooral op de variant van mijn Oma. Maar deze cheesecake mocht er ook wel wezen! Op de achtergrond zie je trouwens een stuk brownie, en ik heb mij laten vertellen dat die al net zo lekker was!

Diner voor twee

Maike's Eetblog - food diary

Na een korte wandeling door het bos naast ons hotel te hebben gemaakt hadden wij allebei niet zo’n zin om de drukte in het centrum van de stad op te zoeken. Daarom besloten we die avond te eten in het bistro restaurant van het hotel. Hier hanteren ze een heel leuk eenvoudig concept: stel je diner zelf samen uit alle gerechten  op de kaart, die allemaal €10 kosten. Zo is er altijd genoeg voor grote en kleine eters! Ik startte met een prachtig bordje gerookte zalm, Hollandse garnaaltjes, paling met truffelmayonaise op een bedje van salade, hmm! Daarna ging ik voor de gamba’s met huisgemaakte chilisaus en een ratatouille van aardappelen. Kijk hoe leuk het eten hier wordt geserveerd! Hieronder zie je overigens de voortreffelijke burger van mijn partner in crime. Die zou ik nu ook wel lusten!

Open lucht lunch

Geitenkaas salade - Maike's Eetblog

Geen paniek! Natuurlijk hebben wij het ontbijt niet overgeslagen. Sterker nog, het is maanden geleden dat ik zo uitgebreid heb ontbeten als in het Charme Hotel Oranjeoord. Vers gebakken brood, croissantjes, muffins, yoghurt met cruesli, het een nog lekkerder dan het ander. De lunch die ik later die middag in Park Berg en Bos zou eten paste dus goed in het straatje van lekker eten. De zon scheen en na al het aapjes kijken was ik wel toe aan een goede lunch. Gelukkig had Restaurant de Boschvijver precies wat ik zocht. Een frisse salade met gegratineerde geintenkaas, appels en de nodige nootjes wist mijn energie weer op pijl te brengen. Klaar voor de wandeling door het park!

3 Keer is scheepsrecht

steak tartaar - Maike's Eetblogfood diary - Maike's EetblogAan al het goede komt een eind, en zo dus ook aan mijn verblijf in Apeldoorn. Ik besloot het er nog een laatste keer flink van te nemen met een 3-gangen diner in de Bistro van het hotel. Ja, alweer hier. Omdat het lekker, eenvoudig, en rustig was. Rechts zie je mijn voorgerecht; de steak tartaar met ansjovis en kappertjes. Rechts zie je een stukje cheesecake (want daar kun je nooit genoeg van krijgen) met een witte chocolade mousse. Je vraagt je misschien af waar het hoofdgerecht is gebleven? In mijn buik, voordat ik eraan dacht een foto van te nemen. Het was een saté met huisgemaakte atjar, kroepoek en verse ananas. Lekker!

Zo, dat was mijn Apeldoorn food diary alweer! Althans, op de ochtend van vertrek ging ik natuurlijk nog een laatste keer helemaal los op het ontbijtbuffet. Daarna was het inpakken en wegwezen, terug naar de (voedsel)orde van de dag. Ik ben benieuwd waar mijn volgende food diary over zal gaan!