gezonde pizzabodem - Maike's eetblog

Havermout pizza

Pizza is toch wel een van mijn lievelingsgerechten. Je kunt er eindeloos mee variëren, zit altijd vol en het is makkelijk om te maken (of om te halen). Alleen zo jammer dat pizza niet bepaald een gezond en voedzaam gerecht te noemen is. Eens in de maand prima, eens in de week is toch gauw al teveel. Gelukkig bestaat er voor ieder probleem een oplossing, en gelukkig heb ik de oplossing voor dit probleem al lang ontdekt. Vervang je gewone pizzabodem door een krokante pizzabodem van havermout! Rijk aan vezels en nog veel vullender dan een gewone pizza. En het kost ook nog eens minder tijd om te bereiden dan een authentieke pizzabodem. Als dat toch geen killer voordelen zijn! Als de pizzabodem eenmaal af is kun je die natuurlijk net als een gewone pizza beleggen hoe je maar wilt. Mijn favoriet is de tonijnpizza, maar je kunt er alle kanten mee op. Laatst nog een té lekkere pizza gegeten in een restaurant die je maar al te graag wilt namaken. Probeer het eens met deze gezonde pizzabodem, gegarandeerd hartstikke lekker!

Ingrediënten (voor 1 pizza):

  • 60 gram havermout
  • 1 ei
  • Italiaanse kruiden
  • Peper & zout
  • 250 ml gepureerde en gezeefde tomaten
  • ½ blikje tomatenpuree
  • Geraspte mozarella
  • beleg naar keuze (bijv.: tonijn, salami, rode ui, paprika, champignons)

Zo maak je het:

Begin met het maken van de pizzabodem. Meng de havermout met de Italiaanse kruiden, peper & zout en het ei. Voeg een klein beetje water toe en meng dit totdat het een vaste massa wordt die aan elkaar plakt. Als de havermout nog los laat kun je iets meer water toevoegen. Laat dit 10 minuten weken.

Verwarm ondertussen een klein pannetje. Voeg de tomatenpuree toe en bak deze 1 minuut. Voeg dan de gepureerde tomaten en de Italiaanse kruiden toe en roer dit goed door. Haal de pan van het vuur.

Leg de bol havermout op een blad bakpapier en druk plat met de bolle kant van een lepel. Leg vervolgens huishoudfolie over de havermout. Rol hier met een deegroller overheen, totdat er een ronde pizzabodem ontstaat van 0,5 cm dik. Verwijder de huishoudfolie en bak de bodem 20 minuten in de voorverwarmde oven bij 200.

Snijdt ondertussen je beleg fijn waar nodig.

Haal de pizzabodem uit de oven, maar laat de oven aan staan. Verdeel de tomatensaus over de bodem. Strooi een beetje geraspte mozarella over de bodem en beleg de pizza naar keuze. Bak de pizza nog 5 minuten in de oven.

Buon Appetito!

Ga terug

Contact

Heb je vragen, ideeën of opmerkingen? Mail ze dan naar maike@maikeseetblog.nl.

Mis nooit meer iets

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, recepten en leuke recensies? Mis nooit meer iets en volg me!

Zoeken

© Maike's Eetblog

Powered by Another Concept